Uviedol to dnes predseda regionálnej samosprávy Peter Chudík v súvislosti s výzvou na prehodnotenie tohto dokumentu, ktorú mu adresovali poslanci Národnej rady SR Monika Gibalová a Stanislav Kahanec (obaja KDH), spolu s ďalšími piatimi straníckymi kolegami zo zastupiteľstva PSK.
\"Pri tvorbe výmeru sme vychádzali z potrieb pravidelnej prímestskej autobusovej dopravy v regióne a dovolím si tvrdiť, že sme v tomto prípade postupovali v súlade so zákonom. Dokument bol pripravený začiatkom decembra a v stanovenom termíne sa k nemu mohli vyjadriť poslanci a rovnako aj jednotlivé miestne samosprávy, \" konštatoval Chudík. V zákonnej lehote zaslal svoje stanovisko len starosta obce Liptovská Teplička Jozef Mezovský, ktorý upozorňoval na viac ako 20-percentné zvýšenie cien v tarifnom pásme do 40 kilometrov. Počas ďalších dní prišli na Úrad PSK ešte dve stanoviská z obcí Šuňava a Kravany, kde mali starostovia výhrady voči zvýšeniu, nakoľko sa v posledných mesiacoch znížili ceny pohonných hmôt.
Následne na to sa v tejto súvislosti 22. decembra minulého roka konalo ďalšie stretnutie prešovského župana s poslancom VÚC Jánom Soliarom (KDH) a vedúcim odboru dopravy PSK Jánom Dzurjuvom (nominant KDH), na ktorom sa cenový výmer prehodnocoval a po dohode došlo podľa Chudíka k úprave a zmierneniu navýšenia pôvodne schváleného návrhu zo začiatku decembra. \"Čudujem sa, že s takouto výzvou prišli práve poslanci za KDH, pretože ich nominant Ján Soliar zastáva posledné tri roky post predsedu dopravnej komisie PSK, na stretnutí bol, dohodli sme sa a považoval som túto vec za vybavenú. Rovnako ma udivuje, že sa aj on sám pod túto výzvu podpísal, \" dodal predseda samosprávy. Predseda PSK pozval poslanca Soliara aj na dnešnú tlačovú besedu, ten však uviedol, že sa jej nezúčastní a vyjadrí sa až neskôr. Do uverejnenia správy sa s ním nepodarilo skontaktovať ani TASR.
Medializované vyjadrenia poslankyne parlamentu Moniky Gibalovej o kartelovej dohode prešovského a košického VÚC, Peter Chudík odmieta a upozornil na to, že ak niečo podobné tvrdí, mala by to aj dokázať. \"Neviem odkiaľ má takéto informácie, ja som o tejto veci s ňou nerozprával. Žiadna kartelová dohoda neexituje, pretože máme úplne iné ceny a pani poslankyňa si to môže prekontrolovať na základe cenových výmerov\".
V konečnom dôsledku došlo na základe nového cenového výmeru k celkovému navýšeniu cestovného v priemere o 9,7 percenta. V novom cenovom výmere sa nedal podľa Chudíka dostatočne zohľadniť ani pokles nafty za posledné dva mesiace minulého roka. Hlavným faktorom, ktorý ovplyvnil zmenu cestovného je ten, že na autobusovú prepravu by sa nemali používať vozidlá staršie ako 16 rokov. Len v roku 2007 nakúpili štyria prepravcovia v kraji 58 autobusov v hodnote 8,66 milióna eur (261 miliónov Sk) a v uplynulom roku sa kupovali ďalšie a to sa podľa neho muselo niekde odzrkadliť. V súčasnosti využívajú dopravcovia v prešovskom regióne 560 autobusov, z ktorých je viac ako polovica staršia ako 16 rokov.
Predseda VÚC pripustil, že k prehodnoteniu cenového výmeru by mohlo dôjsť, ale potom treba uvažovať o navýšení dotácie pre SAD, a to musia schváliť poslanci. Prešovský samosprávny kraj má najviac obcí spomedzi všetkých krajov na Slovensku. V rámci dodávaných služieb vo verejnom záujme najazdia dopravcovia ročne približne 30 miliónov kilometrov a podľa Chudíka úrad poskytuje SAD-kám oproti ostatným samosprávam suverénne najnižšiu dotáciu, ktorá na rok 2009 predstavuje desať miliónov eur (301,26 milióna Sk).
0